چگونه تجربه کاربر را در اپلیکیشن‌های خرید بلیط سینما بهبود ببخشیم؟
نوشته شده توسط : عباسی


درین نوشته‌ی‌علمی می خواهیم از تجربیات Ariel Verber، یک کدام از طراحان مال و تجربه استفاده کننده  طراحی اپلیکیشن  که از سال ۲۰۱۱ به طور تخصصی در این مورد سرگرم به فعالیت شده‌است به کارگیری کنیم.

وی در یکی‌از پروژه‌های خویش تلاش داشت به عیب گیری و آنالیز برنامه‌ها و وبسایت‌های سینمایی بپردازد تا بتواند تجربه کاربری بهتری را برای کاربرانی که از آن ها به کار گیری می‌نمایند رقم بزند.

با وی در‌این مسیر همدم خوا هیم شد تا حافظه بگیریم چه‌طور می بایست خطاها عموم را تحت عنوان یک طراح کالا در مسئله‌های متعدد کسب و کاری در حیث بگیریم.

تجربه کاربری برای یک نرم‌افزار بلیط سینما
سینما رفتن از تفریحات جذاب و درگیر‌کننده در هر شهر و کشوری برای کل مقام‌های سنی میباشد ولی بلیط به چنگ آوردن، گزینش فیلم آیتم عشق،‌ بازه مطلوب و…، چه حضوری و چه از روش اینترنت‌وب سایت‌ها و اپلیکیشین‌ها اکثر وقت ها مسیر پیچیده و خسته‌کننده‌ای دارا‌هستند.

آریل بعد از محاسبه اینترنت‌وب سایت‌ها و برنامه‌های سینمایی متعددی متوجه شد اکثر اوقات آن ها دارنده ایرادات اکثری در قضیه تجربه کاربری می باشند که مایحتاج میباشد برطرف شوند تا یوزرها به راحتی و فارغ از دردسر به سراغ تفریحات خویش بروند. در صدر وی به سراغ پهناور‌ترین شرکت دراین باره رفت و اپ آنها‌را نصب کرد تا تحت عنوان استفاده کننده، تجربه خویش را از برنامه آنان به دست‌آورد.


ماجرا استفاده کننده
وی برای ساختن ماجرا‌های حقیقی و واقعی از معاش یوزرها، ۱۰ نفر را که دارنده سنین فی مابین ۲۲ تا ۳۲ بودند و دستکم دو ماه یکبار به سینما می‌رفتند را به صورت تصادفی تعیین کرد تا با یاری آنان پاسخ مجموع سوالاتی که از پیش گزینش نموده است را در خصوص پایانی باری که به سینما رفتند پیدا نماید. خلاصه‌ای از پاسخ‌ها به طور پایین به دست‌آمده میباشد:

شش نفر از آنها ذکر کردند به‌دنبال یک فیلم خاص برای رفتن به سینما بودند، به این ترتیب درانتظار دوران مطلوب پخش آن در سینما بودند.
دو نفر گفتند صرفا دوران‌های خاصی از هفته می توانند به سینما بروند در سود در پی شایسته ترین فیلم‌هایی می‌باشند که در آن مدت‌ها پخش می گردند.
یک نفر گفته بود قصد داراست در یکی‌از شب‌های به عبارتی هفته به سینما برود.
در غایت همگی آنها به واقعه می‌خواستند سراغ مجاورت‌ترین سینما به خانه یا این که دفتر کار خویش بروند.
نقاط درد
بعداز این که طبق گفته‌های آنها فرض ها خویش را مهیا کرد، به سراغ سوالهای بیشتری دراین باره رفت تا داده ها بی نقص‌تری به دست‌آورد و نقاط درد یوزرها خویش را پیدا نماید. درپی تنی چند از نقاط درد که Ariel با یاری یوزرها خویش به دست‌آورده را ذکر شده‌ایم.

اینترنت‌وب سایت‌ها و نرم‌افزار‌های فعلی هیچ کدام از ماجرا‌هایی که یوزرها ذکر کردند پشتیبانی نمی‌کردند. کلیه آن ها نخست داده ها مورد نیاز را از استفاده کننده می‌گرفتند و آن‌گاه مشخص و معلوم می‌کردند با چنین قوانینی فیلمی روی پرده میباشد یا این که نه.‌
شش نفر از اشخاص اعتراض داشتند مسیر تمامی‌ی اپ‌ها بسیار طولانی و پیچیده میباشد.
چهار نفر ذکر کردند بعد از طی کلیه فرایند تا وصال به گزینش صندلی متبوع در شب‌های نامرتب، متوجه می شوند صندلی خالی برای رزرو نیست و آن ها کلیه فرآیند را بیهوده طی کرده‌اند.
دو نفر به خیال هزینه‌های بیشتری که اپ‌ها از آن ها میگیرد اعتراض داشتند.
سایر اعتراض داشتند برنامه‌ها به شدت سرعت تحت و باگ‌های فراوانی دارا هستند.

چاره‌های پیشنهادی
شیوه حلی که Ariel گزینش نموده است متناسب با دو تا از روایت‌های اساسی یوزرها یعنی کاوش مبتنی بر اسم فیلم و بازه آن میباشد. تنی چند از نکاتی که وی در پباده سازی خویش استعمال نموده است را در‌پی بیان کرده‌ایم.

۱.تمایز بین روایت‌های یوزرها
او‌لین روایت مهم که طبق گفتمان با یوزرها به دست‌آمده میباشد، این بود که یوزرها در پی هنگامی مطلوب برای دیدن فیلم گزینه عشق‌ی خویش بوده‌اند و دومی قصه در رابطه افرادی بود که پیرو شایسته ترین فیلم برای عصر یک روز تعطیل خویش بودند.

این دو مورد صرفا مثال‌های خاصی میباشند که به Ariel در سمت ادراک بدون نقص یوزرها خویش امداد کرده‌اند.

وی با استعمال از این داده ها نرم افزار خویش را به دو نصیب کاوش بر پایه ی تیتر فیلم و کاوش مبنی بر بازه تقسیم کرد. با انجام این فعالیت در پباده سازی رابط کاربری خویش، به یوزرها امداد کرد تا سریع‌خیس و سهل و آسان‌خیس به داده ها متبوع خویش دسترسی پیدا نمایند.


مثال نرم افزار خرید بلیط
۲.بی آلایش‌سازی قسمت‌ها
در اپلکیشن وی وظیفه یوزرها فقط گزینش فیلم و مدت مطلوب برای تماشای میباشد، بدین ترتیب تصمیم گرفت تا از دکمه‌های گسترده که به راحتی برای کلیه قابل فهم و مشاهده میباشد به کار گیری نماید. یکسری دکمه برای گزینش روز قرار اعطا کرد تا با غربال کردن بازه استفاده کننده بتواند به راحتی فیلم گزینه عشق و علاقه خویش را پیدا نماید.

تفاوت‌های تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)
تصویر ذیل بسیار ظریف‌خیس و روشن‌خیس راه حل Ariel‌ را نشان میدهد.


۳.یاری به یوزرها برای به چنگ آوردن تصمیم صحیح
مبتنی بر پژوهش ها صورت گرفته بعضا نارضایتی‌ها بدین عامل بود که مخاطب در غایت فیلم آیتم عشق و مقطع مطلوب برای رفتن به سینما را پیدا می‌نماید ولی موقع تعیین صندلی متوجه می‌گردد مکان خالی برایش نمانده میباشد و آنها تمامی مسیر را بیهوده طی کردند و بازه زمانی خویش را برای انجام کاری بی اثر تلف کرده‌اند.

خیر صرفا آنان به مراد خویش نرسیدند بلکه تجربه کاربری بدی برایشان تعیین شده و دیگر از این اپ یا این که اینترنت‌ وبسایت به کار گیری نخواهند کرد.

Ariel با در لحاظ دریافت کردن این ایراد وسیع، کارایی کرد در نرم‌افزار خویش آن‌را برای یوزرها برطرف سازد. وی از نمادی بهره مند شد که نشان‌دهنده تعداد صندلی‌های خالی مو جود در هنگام گزینش فیلم و دوران آن، میباشد تا یوزرها هم زمان با گزینش فیلم آیتم عشق خویش متوجه شوند صندلی برای رزرو وجود داراست یا این که نه.

 

۴.طرز پرداخت
اکنون به آخر فعالیت و بازه پرداخت رسیده‌ایم. Ariel مقطع پرداخت را صحیح بعداز گزینش و رزرو صندلی قرار داده میباشد. وی یقین داشت ارزش می بایست واضح و روشن باشد تا مکان تعجبی برای مخاطب به جا نگذارد.

وی معتقد بود نباید روند پرداخت را به شیوه‌های تازه به دست‌آورد و به کارگیری از طریق‌های سنتی در اپ‌ها برای یوزرها بهتر و ریلکس‌خیس می باشد. از نگاه وی Apple Pay یا این که Google Wallet شایسته ترین آیتم‌ها برای پرداخت در نرم‌افزار‌ها هستند.

وی همینطور تصمیم گرفت در آخر پرداخت، تصاویری از بلیط‌ها را قرار دهد تا یوزرها حس نمایند در مقابل کاری که انجام داده‌اند پاداشی اخذ کرده‌اند.

تصویری از بلیط به آنان شم خوشایندی میدهد چون با مشاهده آن سود دوران گذاشتن خویش در‌این نرم‌افزار را با دیده می بینند.


آزمایش و تست
وی با انجام این عمل می‌خواست تجربه‌ی کوچکی به دست آورد و مطمئن خواهد شد راه‌حل وی، اشتباهات یوزرها را به راحتی حل می‌نماید، در فیض با امداد اپلیکیشن InVision پروتوتایپ نرم‌افزار خویش را مهیا کرد و آن‌ را در دست سه نفر از دوستانش که تا کنون از چنین اپلیکیشنی به کار گیری نکرده بودند قرار بخشید و از آنها خواست:

تلاش نمایند دو بلیط فیلم Blade Runner 2049 برای‌ فردا بعد از ظهر خریداری نمایند.
وقتی که عمل قبل را کاملا انجام دادند، دو بلیط برای هر فیلمی، امروز بعدازظهر رزرو نمایند.

در آخر آزمایش وی متوجه شد کلیه آنان به صحت کارهایی که می بایست را انجام دادند البته وی هنوز ۱۰۰٪ از راه حل‌ها و ایده‌های خویش مطمئن وجود ندارد چون از تعداد اشخاص مقداری آزمایش گرفته و مطلقا در دنیای حقیقی و برنامه حقیقی بایستی از اشخاص بیشتر و قسمت‌های بیشتری از نرم افزار آزمایش بگیرد و آن ها را آیتم چک و تحلیل قرار دهد.

همان گونه که سبک Jakob Nielsen گفته میباشد شایسته ترین تعداد اشخاص برای انجام مذاکره و آزمایش‌های کاربردپذیری پنج نفر میباشد که شما با امداد این پنج نفر می توانید به ۸۵٪ داده ها مایحتاج خویش دست پیدا نمایید.

در‌صورتی‌که کمپانی‌ها و شرکت‌های سینمایی داده ها بیشتری از تجربه یوزرها خویش به دست ‌آورند حتما اشخاص بیشتری برای تماشای فیلم‌ها به سینماها خواهند رفت. مخصوصا در کشور‌ایران که هنوز سینما رفتن و تماشای فیلم‌ در سینما دربین عموم جا نیفتاده میباشد.

درین نوشته‌علمی فرایند موردنیاز برای پباده سازی یک متاع کاربرپسند را با هم طی کردیم و متوجه شدیم یوزرها در پباده سازی کالا نقش مهم را ایفا می‌نمایند در فیض کارایی نمایید قبل از استارت هرکاری یوزرها خویش را به صحت بشناسید.

چهت نیل به آشنایی صحیح از یوزرها شایسته ترین نحوه حرف کردن با آنها میباشد البته این مورد اصلی را در لحاظ داشته باشید که برای انجام گفت‌و‌گو با مخاطب بهتر میباشد بایدها و نباید‌های آن را به صدق بشناسید‌، همینطور بعداز مذاکره با آنان، نقشه هجرت مشتری به شما یاری خواهد کرد تا داده ها به دست‌آمده را دسته‌بندی نمایید و نقاط درد و قصه مشتریان خویش را پیدا فرمائید.

در صورتی تجربه‌ای دراین باره دارید و یا این که همت کردید تجربه یوزرها خویش را بهبود ببخشید خوش‌اکنون می‌شویم با ما فی مابین بگذارید تا ما نیز از تجربیات شما به کارگیری کنیم.





:: برچسب‌ها: طراحی اپلیکیشن ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: